Oswajamy Men of War Assault Squad 2

Oswajamy Men of War Assault Squad 2

Zaglądając na różne fora, komentarze itp. odnośnie Men of War Assault Squad 2 spotkałem się z sporym niezrozumieniem gry i jej idei, oraz problemami, z którymi spotykają się gracze, mimo, iż są to dosyć proste rzeczy i zwykle są związanie nie z grą, a z np. Steamem. Przedstawię tu kilka najważniejszych rzeczy, które myślę, że pomogą graczom w lepszym oswojeniu gry :) A i tylko jedna rzecz – to nie jest recenzja. Na tę chwilę poczekacie na nią jeszcze troszkę 😉

Co to jest Men of War Assault Squad 2?

Krótko o historii serii. Pierwszą grą (na zachodzie czyli w Polsce) była gra Soldiers Ludzie Honoru, tworzona przez firmę Best Way. Było to coś w rodzaju znacznie ambitniejszego Commandosa. W grze mieliśmy małe siły, którymi musieliśmy zniszczyć sporo jednostek wroga. Była to początkowo gra typowo singlowa – multiplayer doszedł później w patchu. Kolejną grą w serii było Faces of War, również z stajni Best Way-a. Tym razem dostawaliśmy więcej jednostek i bardziej zróżnicowane misje. FoW był też od początku nastawiony na singla i multiplayer.

Później na scenę weszła trzecia część serii – Men of War. Gra różniła się od wcześniejszych lepszą grafiką oraz mechaniką, ale przede wszystkim tym, że za prace nad nią równolegle z Best Wayem odpowiedzialna była niemiecka firma Digitalmindsoft. W gruncie rzeczy MoW był znacząco lepszy od pozostałych części pod względem technicznym i nie różnił się wielce pod względem nacisku na rozgrywki dla jednego i wielu graczy – było tak 50:50.

Po Men of War seria podzieliła się na dwie części. Te robione przez Best Waya, cechujące się naciskiem na singla i marginalizujące multiplayer i te robione przez Digitalmindsoft, które kładły nacisk na multiplayer, marginalizując singla. Do pierwszej grupy należały: Men of War Red Tide (Karmazynowy Przypływ), Wietnam oraz Condemned Heroes (Wyklęci Bohaterowie). Gry te nie mają nic wspólnego z Digitalmindosft i ich grami. DMS natomiast rozpoczął rozwijanie serii Men of War w kierunku rozgrywek sieciowych. I tak zrodził się Men of War Oddział Szturmowy (Assault Squad). W grze singiel potraktowano jako poligon dla nowicjuszy, gdzie mogli pobawić się z AI, które miało zaskryptowane tylko wieczne atakowanie gracza . Cały nacisk położono na multiplayer, gdzie polepszano jednostki, balans, mapy itp.

W 2013 roku Best Way całkowicie wycofał się z prac nad serią Men of War. Tym samym na rynku został tylko Digitalmindsoft z nastawionymi na rozgrywki sieciowe wersjami MoW. W tym samym roku pojawiły się informacje na temat dwóch kolejnych gier niemieckiego studia – Call to Arms oraz Men of War Assault Squad 2 (Oddział Szturmowy 2). Obie gry podobnie jak MoWOS nastawione są całkowicie na multiplayer. Singleplayer ograniczono do misji typu skirmish (podobnie jak w MoWOS) gdzie AI ma kilka zaskryptowanych zadań i gracz musi po prostu się przebijać. Pozwala to nowicjuszowi na zdobycie doświadczenia (bo w multi wielu graczy właśnie tak cały czas atakuje). Aby gracze nie narzekali, twórcy zapowiedzieli, że oprócz kilku pojedynczych nowych misji, dodadzą wszystkie z MoWOS, tylko, że lekko poprawione. Tym samym singiel w MoWAS 2 nie różni się praktycznie niczym od MoWOS i jest maksymalnie zmarginalizowany. Sama gra została dostosowana do rozgrywek sieciowych jeszcze bardziej niż poprzednie.

Reasumując, jeśli szukacie rozgrywek sieciowych w wielu graczy, to Men of War Assault Squad 2 jest właśnie taką grą. Jeśli szukacie rozgrywek dla jednego gracza, musicie cofnąć się do starszych gier wydawanych przez Best Way-a – czyli Men of War, Karmazynowy Przypływ, Wyklęci Bohaterowie i Wietnam albo grać na modach.

Czyli w MoWAS 2 nie ma singla?!

W gruncie rzeczy nie, nie ma. Skirmish jest tylko systemem do szkolenia i zapoznawania się z jednostkami a nie do gry samej w sobie. Misje są zawsze projektowane według tego samego scenariusza i zawsze są uproszczone. Jedyne misje dla jednego gracza jakie znajdziecie w tej grze, to te, tworzone przez społeczność. Jest ich całkiem sporo, także jak ktoś koniecznie chce, to znajdzie je – Warsztat Steam i ModDB.

W takim  razie czym się różni MoWAS 2 od wcześniejszej części?

Na pierwszy rzut oka różnica między MoWAS 2 a MoWOS jest mała. Nawet tekstury są takie same, znaczna część modeli, misje skirmish itd. MoWAS 2 różni się jednak bardzo mocno od poprzednich części pod względem technicznym i technologicznym. Po pierwsze zaktualizowano elementy silnika gry odpowiedzialne za grafikę. Pozwala to na stosowanie lepszych efektów i tekstur. Grę całkowicie przeniesiono z likwidowanego Game Spy-a na serwery Steam dzięki czemu możliwa jest swobodna rozgrywka sieciowa. Wprowadzono kompatybilność z Steamem, dzięki czemu mamy Warsztat Steam ułatwiający zabawę modyfikacjami, a w przyszłości możliwe, że wiele dodatkowych opcji.

W kilku słowach? MoWAS 2 to znacznie usprawniony MoWOS z kilkoma nie do końca widocznymi dla graczy dodatkami. Tyle tylko, że wraz z wyłączeniem Game Spy-a będzie to jedyna część, w której będzie się dało grać w multi.

Ewolucja grafiki w serii Men of War od 2009-2014 roku na przykładzie mapy Bazerville

Nie mam z kim grać, co mam zrobić?

Gry w sieci są trudne w pojedynkę. Samemu trzeba się wszystkiego uczyć, a gry w większej ilości graczy z tzw. randomami często kończą się walką przeciwko jakiemuś teamowi. Trzeba więc mieć ekipę do gry. Najlepiej szukać graczy na Steamie – na forum gry, albo w grupach. Polecam naszą grupę Steam: Men of War Center – Steam Przede wszystkim zachęcam do tworzenia klanów, ponieważ zwarte ekipy dają najwięcej frajdy, a po drugie łatwiej wówczas znaleźć dobrych przecinków.

Uwagi i problemy

Ze względu na specyficzny sposób tworzenia gry, gracze muszą spotkać się z kilkoma problemami natury technicznej. Nie są one duże, ale dla niedoświadczonej osoby mogą być wręcz niemożliwe do pokonania. Zacznijmy od kwestii związanych stricte z grą. Pamiętajmy, że gra początkowo dostępna była w systemie wczesnego dostępu. Teraz po premierze widać, że poza zmianą statusu na Full, gra dalej  jest często patchowana i poprawiana – w gruncie rzeczy to dobrze, prawda?

Po updacie nie chodzą savy.

Każdy update zmienia wersję gry, a wbudowany w nią system blokuje stare savy, aby nie powodowały crashy. Dzieje się tak niezależnie od tego czy patch modyfikował singla czy nie. A że 3/4 patchy tego nie robi, oznacza to, że można grać na starych savach bez większych problemów. Jak to zrobić?

W folderze Moje Dokumenty znajdźcie folder my games a w nim Men of War Assault Squad 2. Dalej folder profiles w którym powinniście mieć jeden folder mający w nazwie same cyfry. Jak w niego wejdziecie, to znajdziecie folder save. To w nim zapisane są wszystkie savy jakie robicie i jakie robi gra. Otwórzcie folder save który Was interesuje i poszukajcie w nim pliku status. Otwórzcie go Notatnikiem.

Poniżej przykładowa zawartość takiego pliku:

Plik status

Plik status

Jak widzicie jest tu linijka {game_version} zawiera ona numer wersji gry na jakiej graliście. Wystarczy ją zmienić na aktualną i save będzie można odpalić. Numer aktualnej wersji znajdziecie po odpaleniu gry w menu.

Wersja gry

Wersja gry

Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze ten sposób nie gwarantuje, że gra będzie działać normalnie. W patchach mogą bowiem być małe zmiany, które sprawią, że taki save będzie powodował crashe. Dodatkowo, w takich savach mogą wystąpić problemy z jednostkami i ich parametrami. Także robicie to własne ryzyko.

Ważne, abyście robili kopię zapasową zmienianych plików.

Nie mogę odpalić gry/zaktualizować jej

Steam to bardzo potężne narzędzie, ale jak każdy program, może czasem się zawiesić i coś nie będzie działać. Jeśli wysypuje Wam grę podczas próby uruchomienia, albo wiecie, że wyszedł patch, ale Steam nie chce go ściągnąć, musicie zrobić kilka kroków, które powinny usunąć problem. W gruncie rzecyz podane niżej rozwiązania można stosować do wszystkich problemów z grą.

  1. Sprawdź czy masz włączoną automatyczną aktualizację gry. Aby to sprawdzić wejdź w Bibliotekę gier Steam i prawym przyciskiem kliknij na grze, następnie Właściwości i zakładka Aktualizacje. Jeśli aktualizacja automatyczna jest wyłączona to należy ją włączyć.
  2. Sprawdź spójność plików gry. Robimy to również we Właściwościach gry tak jak powyżej ale w zakładce Pliki Lokalne. Wybieramy opcję Sprawdź Spójność Plików Gry. Steam sprawdzi wówczas czy nie brakuje nam plików, jeśli tak, to ściągnie je.
  3. Restart Steam i usunięcie plików catche. Czasami wystarczy tylko zrestartować Steama aby naprawić wszystkie problemu. Czasami jednak trzeba usunąć pliki catche Steama. Nie jest to popularna praktyka, ponieważ nie zawsze pomaga, ale jeśli nic innego nie działa to czemu nie spróbować? Najpierw musicie wyłączyć Steama. Następnie wejdźcie w jego folder instalacji i w folderze Steam usuńcie folder appcache (pamiętajcie o zrobieniu jego kopii na wszelki wypadek!). Odpalcie ponownie Steama i zobaczcie czy problem będzie dalej występować. Steam sam odtwarza sobie ten folder, także jeśli odpalicie go normalnie, możecie usunąć kopię.
  4. Jeśli żaden z tych punktów Wam nie pomógł, to musicie zwrócić się bezpośrednio do supportu Steam, albo gry.

Uwagi końcowe

Kilka zbiorczych informacji o grze, które nie wszystkim muszą być znane:

  • Gra nie chodzi na systemie Windows XP – a nawet jak się uda, to twórcy nie gwarantują stabilności
  • Gra jest cały czas patchowana, także można spodziewać się kolejnych patchy dosyć często
  • W grze nie będzie nowych nacji poza tymi obecnymi już
  • Ewentualne nowe mapy i misje skirmish pojawią się zapewne w DLC – o ile takowe będą
  • Gra jest rozwijana równolegle z Call to Arms
  • Twórcy póki co nie przewidują nowych modeli piechoty
  • Nie wszystkie stare modele pojazdów zostaną poprawione – twórcy nie precyzują co poprawią
  • Gra wymaga do działania Steama i jest z nim w pełni zintegrowana
  • Skirmish to nie typowy Singleplayer – raczej jego uproszczona wersja
  • Gra jest w języku Polskim – można go ustawić we właściwościach gry
  • Aby móc spokojnie grać, należy zawsze mieć aktualną wersję gry – nie ma kompatybilności wstecz jeśli chodzi o grę multi
  • Nie wszystkie elementy gry są już wprowadzone, cześć będzie dodawana systematycznie
  • wydajność gry zależy od wielu czynników, zanim zaczniecie mówić, że jest źle, skontaktujcie się z nami i powiedzcie jakie macie ustawienia i specyfikację komputera
  • Mody do gry można znaleźć na Steamie w Warsztacie lub ewentualnie na ModDB (ale lepiej ograniczyć się do Steama)

I na koniec:

Czy warto kupić grę? Jeśli lubicie serię Men of War i chcecie grać w tego rodzaju gry, to tak, jeśli nie jesteście pewni, to poczekajcie na recenzję.

Zostaw komentarz